Giovanni di fra Silvestro

Lexicon van Boekverluchters

Malibu, J. Paul Getty Museum, Ms. 34, f. 172a: de roeping van Petrus en Andreas (detail)

 

Giovanni di fra Silvestro

 

ook bekend als de Meester van de Brusselse Initialen - Master of the Brussels Initials - Maître des Initiales de Bruxelles

 

Italiaans boekverluchter, die zijn naam ontleent aan de door hem verluchte initialen in de Très belles heures de Notre-Dame de Bruxelles (niet te verwarren met de Très belles heures de Notre-Dame, waarvan het kerndeel zich in Parijs, Bibliothèque Nationale bevind).

Malibu, J. Paul Getty Museum, Ms. 34, f. 7r: Christus in Majesteit (detail)

 

Otto Pächt identificeerde deze meester als Zanobi (Zebo) da Firenze, maar Meiss heeft deze vereenzelviging op overtuigende gronden weerlegd.

 

Thans wordt de Meester van de Brusselse Initialen geïdentificeerd als Giovanni di fra Silvestro, zie Medica 2011.

 

Naast de initialen in de Très belles heures is de Meester van de Brusselse Initialen ook verantwoordelijk voor het merendeel van de verluchting van het getijdenboek van Karel de Edele (de meester wordt daarom ook wel genoemd: Meester van het Getijdenboek van Karel de Edele).

De meester bezat een intieme kennis van de Paduaanse en Bolognese verluchtings- kunst, alsook van de monumentale schilderkunst van Altichiero.

 

Hij genoot zijn opleiding in de werkplaats van de Italiaanse boekverluchter Niccolo di Giacomo te Bologne in het laatste kwart van de 14e eeuw. Rond 1400 arriveerde hij in Parijs en werkte daar totdat hij in 1408 weer naar Bologna terugkeerde. Zijn stijl is inventief en gevarieerd, met gebruik van zeldzame thema's en vormen die uiteindelijk van Byzantijnse of zelfs antieke oorsprong blijken. De Meester van de Brusselse Initialen oefende een aanzienlijke invloed uit op zijn tijdgenoten, met name op de Meester van Egerton 1070 met wie hij samenwerkte in het reeds genoemde Getijdenboek van Karel de Edele, en op de Meester van Mazarine. Laatstgenoemde put directe inspiratie uit de annunciatie uit het Londense getijdenboek (zie afbeelding); het aldaar gebruikte trompe-d'oeil effect van de banderol met een tekst die gelegd schijnt te zijn over de afbeelding, hergebruikt de Meester van Mazarine in het door hem verluchte getijdenboek van Bonaparte (Parijs, Bibliothèque Nationale, ms lat 10538).

 

Malibu, J. Paul Getty Museum, Ms. 34, f. 130r: Verheffing van de Hostie (detail)

 

Catalogus

 

Baltimore, Walters Art Gallery

 

Ms 326 getijdenboek lit: Meiss 1974 (1), p. 377

 

Bologna, Biblioteca del Archiginnasio

 

Statuti della Compagnia dello Spedale di S. Maria della Vita, 1408 lit: Meiss 1974 (1), p. 377

 

Brussel, Koninklijke Bibliotheek

 

Ms 11060-11061 Très belles heures de Notre-Dame de Bruxelles (alleen de initialen), voor 1402 lit: Porcher 1959, p. 57||Thomas 1979, nr. 13-14||Chatelet 2000 p, 94-97, 162, 299, 337, p, 94-97, 162, 299, 337||Parijs 2004, nr. 45||Voor verdere literatuur zie onder: Jacquemart de Hesdin

 

Cleveland, Museum of Art

 

Ms. 64.40 Getijdenboek van Karel de Edele, Frankrijk, ca 1405 verluchting door de Meester van de Brusselse Initialen, Meester van Egerton 1070: 5 miniaturen uit de passie, en een volgeling van de Meester van de Cleres femmes: p. 287, 355 lit: Meiss 1974 (1), p. 375, 377|| Thomas 1979, nr. 6||Sterling 1987, nr. 40||Chatelet 2000 p, 94-97, 162, 299, 337, p. 95-97||Parijs 2004, nr. 169A

 

Glasgow, University Library

 

Ms Hunterian 202 Hieronymus, Epistolae, Noord-Oost Italië, 2e helft 15e eeuw, initiaal O met Geboorte op f. 8 door Meester van de Brusselse Initialen lit: Toronto 1987-1989, nr. 72

 

Holkham Hall, Lactantius

 

Ms 120, ca 1409 lit: Meiss 1974 (1), p. 377

 

Malibu, J. Paul Getty Museum, Ms. 34, f. 130r: onderrand (detail)

 

Londen, British Library

 

Ms add 29433 getijdenboek, Frankrijk, ca 1407 lit: Baltimore 1949, nr. 83||Meiss 1974 (1), p. 377||Sterling 1987, nr. 40||Parijs 2004, nr. 169B

 

Madrid, Biblioteca del Palacio

 

Ms 2099 getijdenboek, ca 1400 lit: Meiss 1974 (1), p. 377

 

Malibu, J. Paul Getty Museum

Ms 34 missaal, gemaakt in opdracht van Cosimo de’ Migliorati, bisschop van Bologna en een kardinaal, die in 1404 als Innocentius VII tot paus werd benoemd, Bologna, tussen 1389-1404 lit: Meisterwerkte im J. Paul Getty Museum 1997, nr. 25||Chatelet 2000 p, 94-97, 162, 299, 337||Medica 2011||Medica 2012 (daar abusievelijk als ms. 71)

 

Modena, Biblioteca Estense

 

Ms 1021 de Heilige Catharina op f. 195, toegevoegd aan een graduaal lit: Meiss 1974 (1), p. 377

 

New York, Metropolitan Museum of Art

 

1930: 31.134.1 initiaal S met Sint Stefan, afkomstig uit een antifonarium, Bologna, ca 1410-1420 lit: New York 2008-2009, fig. 36

 

(Voorheen) New York, Metropolitan Museum of Art, Robert Lehman Collection

 

Fragment uit een graduaal met zegenende Christus in een initiaal E, Bologna, ca 1410-1420 lit: De Ricci 1935-1940, II, p. 1705, nr. d.28a||Palladino 2003, nr. 34

 

Oxford, Bodleian Library

 

Ms Douce 62 getijdenboek, ca 1402 lit: Meiss 1974 (1), p. 377||Parijs 2004, p. 274

 

Ms e Mus 43 Songe du Vergier lit: Meiss 1974 (1), p. 377

 

Parma, Biblioteca Palatina

 

Ms lat 159 getijdenboek, ca 1390-95 lit: Meiss 1974 (1), p. 377

 

Vaticaanstad, Biblioteca Apostolica Vaticana

 

Ms vat lat 1777 Plinius lit: Parijs 2004, p. 274

 

Londen, British Library, Ms add 29433, f. 20: annunciatie (detail)

 

Literatuur

 

De Ricci 1935-1940, II, p. 1705, nr. d.28a

Pächt 1948, p. 52 n. 19

Baltimore 1949, nr. 83

Delaissé 1959, nr. 19-20

Porcher 1959, p. 57

Meiss 1967, p. 214-215, 229-241, platen 714, 715, 719-731, 733, 734, 745, 747-750, 752-755, 758-765, 767-772, 775, 776, 782-801, 806, 808, 809, 811, 812

Meiss 1974 (1), p. 229-246, 375, 377

Thomas 1979, nr. 6, 13-14

Calkins 1981

Sterling 1987, nr. 40

Toronto 1987-1989, nr. 72

Sotheby’s 21 juni 1988, lot 54

Meisterwerkte im J. Paul Getty Museum 1997, nr. 25

Chatelet 2000 p, 94-97, 162, 299, 337

Palladino 2003, nr. 34

Parijs 2004, nrs. 45, 169A, 169B, p. 274, 275

Website J. Paul Getty Museum

New York 2008-2009, figs. 36-37

Medica 2011

Medica 2012

 

Copyright © Roel Wiechers, 2013. All Rights Reserved